ORGANIZIRAJTE SEBE I SVOJE VRIJEME
Razlika između uspješnih i neuspješnih je u jednoj rečenici:
“Nisam imao vremena”
Posljednjih 20-tak godina središnja tema istraživanja u području učenja i motivacije je sposobnost samoregulacije učenja. Smoregulirani učenici su ustrajni, dobro organizirani, dobro određuju svoje ciljeve, prate vlastiti rad, prilagođavaju tehnike učenja ovisno o okolnostima i znaju se motivirati. Oni su sigurno uspješniji od učenika koji postižu lošiji uspjeh.
Pravo učenje se odvija u tri faze: faza koja prethodi učenju, faza učenja i faza nakon učenja. Danas ćemo govoriti o dijelu koji je povezan sa sve tri faze, a to je organizacija sebe i vremena.
DOBRO ISKORISTI SVOJE VRIJEME
Odrasli uspješni ljudi funkcioniraju po sistemu 3 x 8 (što znači 8 sati spavanja, 8 sati rada i 8 sati odmora). Dakle, i tebi ostaje oko 8 sati slobodnog vremena. Ako samo sat ili dva iskoristiš za učenje i pisanje zadaće postoji velika šansa da postaneš uspješan u školi. Ako sat ili dva provedeš na treningu ili slobodnoj aktivnosti prema vlastitim interesima ostaje ti puna četiri sata za igru, druženje s prijateljima, gledanje TV, igranje videoigrica i slično. Izbjegavaj duge razgovore telefonom ili dugo chatanje. Izračunaj koliko vremena provedeš na Facebooku. Gubiš dragocijeno vrijeme.
Jedan od uzroka potištenosti, i kod odraslih i kod djece jesu “nedovršeni poslovi”. To su oni poslovi koje znamo da moramo napraviti, ali ih cijelo vrijeme odgađamo. Na primjer čitanje lektire, domaće zadaće ili možda neki poslovi nevezani za školu. Postojanje “nedovršenih poslova”nas jednostvano muče i stvaraju nemir i nervozu. Budući da su roditelji nezadovoljni, dolazi do svađa i sukoba, stvara se u tebi novi nemir i novo nezadovoljstvo. Krug se zatvara. Potištenost je bolest raspoloženja, zahvaća i tijelo i misli. Pokazuje se kao nedostatak životne radosti, bezvoljnosti, gubitak interesa, osjećaja bezvrijednosti i bespomoćnosti.Spoznaja da si svoje vrijeme posvetio nečem konstruktivnom, naučio nešto novo, usavršio se ili isplanirao slijedeći cilj, donijet će ti određenu vrstu mentalnog zadovoljstva, koje iz dana u dan postaje životno inspirirajuće.
Isto tako nam je poznato da upravljanje vremenom nije čarobni štapić koji će riješiti sve naše probleme, nego je vještina koja se mora razvijati. Živjeti bez plana isto je kao i ploviti brodom po moru bez kompasa. To ujedno znači misliti pravilno - misliti pozitivno – misliti racionalno – misliti planirano. Jednom kad razviješ sposobnost za pametno korištenje vremena i energije, spreman si za postizanje i vrlo velikih ciljeva.
OTKLONI GUTAČE VREMENA
Televizija, mobitel i Facebook su u posljednje vrijeme najveći kradljivci vremena. Na njih se ne treba ljutiti, ne treba ih izbjegavati, već je potrebno unaprijed ih predvidjeti i onemogućiti. Svaka sms poruka tijekom učenja te omete. Prekida te i nakon toga je potrebno opet neko vrijeme da usmjeriš pažnju na gradivo. Najbolji savjet je da za vrijeme učenja ugasiš mobitel i televiziju. Istraživanja su poakazala da djeca gladju do 25 sati TV tjedno. Kako uvijek imaš nešto “važno” za obaviti prije učenja poput odlaska do wc, do frižidera ili si se baš tada sjetio nešto “važno” pitati roditelje ili prijatelje, budi svjestan da je to odlaganje učenja i da sam sebe ometaš. Odgađanje i micanje termina također dovodi do nepotrebnog trošenja slobodnog vremena. Identifikacija glavnih kradljivaca vremena olakšat će vam organizaciju. Potrebno je pokazati krutu volju. I ne zaboravite: onesposobljavanje i eliminiranje ometače vremena vodi do viška slobodnog vremena, kojim ćete raspolagati onako kako vi želite.
KAKO TROŠIŠ SVOJE VRIJEME
JUST DO IT!
Što više sjediš i razglabaš 'zašto nešto ne učiniti', to manje vremena provodiš čineći to! Ustani i kreni! Svejedno je hoćeš li početi najtežim korakom ili najlakšim.
DEFINIRAJ CILJEVE
Objesi papirić s ciljem na ogledalo u kupaonici, na monitor računala iznad radnog stola...na vidljivo mjesto, neka ti je svaki dan predočima. Ako imaš definiran cilj i podijeljen po koracima već si ga upola ostvario.
Osim toga učenjem povećavamo radni moral i samopouzdanje, koje je jedan od glavnih preduvjeta uspjeha i zadovoljstva. Sa svakom novom spoznajom ili vještinom penjemo se na ljestvici osobnog razvoja. Osjećamo napredak i postajemo svjesni da možemo još više i bolje. A puni samopouzdanja i svjesni novog znanja, možemo postaviti nove ciljeve i izazove u učenju, radu, odnosima ili općenito u životu. Na nama je, dakle, da ih definiramo.
Ako učenici određuju ciljeve i rade plan samo zato što se to od njih traži – to je osuđeno na neuspjeh!
Ako uvide korist – osjećaj kontrole, samoefikasnost, pozitivne emocije – zajamčen je bolji uspjeh!
PISANO PLANIRANJE
U odraslom društvu, posebno u ekonomiji, sve se više spominje izraz upravljanje vremenom. Ispituju se načini korištenja vremena i pronalaze se mehanizmi za racionalizaciju. Da bi se s njima uhvatio u koštac, potrebno je uvidjeti na što trošiš svoje vrijeme
Preporučljivo je zapisivanje dijelova radnog dana, u određenim periodima, što u kojem trenutku radiš. Zapisivanjem se oslobađa jedan dio mozga. Ako znaš da imaš zapisane obaveze, postaješ mirniji. Svaki dan pogledati zapisano. Zapisivanje može biti u mobitel, kojeg ionako uvijek imaš uza sebe.
RASPORED UČENJA
Ako pravilno rasporediš vrijeme imat ćeš više slobodnog vremena i neceš biti opterecen.
Raspored učenja znaci da trebaš imati i dugorocan plan da se ne bi našao u vremenskoj stisci ili vecer prije planirati za slijedeći dan.
Više raditi ne znaci i više uraditi.
Poznato je da se u svako doba dana ne postiže isti ucinak. Zato prije svega moraš utvrditi kakav si tip osobe, da li lakše učiš rano ujutro, poslijepodne ili navecer.
Najintenzivniji rad nije u pocetnoj fazi rada, nego kasnije kada se zagriješ. Ako prekidaš rad prije vremena, maksimalne sposobnosti još nisi ni angažirao.
Poželjno je posvetiti se samo jednom poslu, nakon toga kreni na drugi.
Da bismo maksimalno iskoristili vrijeme za učenje, treba se pravilno pripremiti. Odredite i ograničite vrijeme koje ćete posvetiti učenju. Na primjer, 'učim sutra od 17 do 19 h'. To je važan trenutak u učenju. Što prije znamo da ćemo u određeno vrijeme početi učiti, to će prije naš mozak početi sortirati znanje koje imamo o određenoj temi da bi se što bolje pripremio za učenje. Osim toga tako ćemo zadovoljiti i sve potrebne tehničke preduvjete za učenje da bismo uistinu bili produktivni: prikupiti literaturu, odrediti broj stranica ili lekcija koje ćemo naučiti, prostor za rad...
SLOBODNE AKTIVNOSTI
Razne likovne, glazbene, plesne , informatičke, jezične, tehničke ili sportske aktivnosti bi bilo poželjno da sam izabereš. Ne brini što su roditelji ponekad nezadovoljni što ih često mijenjaš. Naravno da tražiš što najviše odgovara tebi i tvojim sposobnostima. Važno je da prepozanš stvarnu sklonost, da li možeš odlaziti na tu aktivnost
Bitno je dobro rasporediti vrijeme. Ako se vrijeme dobro isplanira dobije se bolji pregled života. Stekne se dobar ritam, bolji pregled i planiranje vremena sprječava stres, potištenost i neugodu.
Nada Kegalj
« Siječanj 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |