Influenceri: prodavači magle ili obrt 21.stoljeća?
Riječ influencer u engleskome jeziku označava osobu ili skupinu osoba koja ima nekakav utjecaj. U poslovnome svijetu influencer je osoba koji može utjecati na poslovne odluke zbog svog ugleda, položaja te njegovo mišljenje ima težinu. Riječ influencer ne pripada hrvatskom standardnomu jeziku i prevodimo je kao utjecajnik. I u engleskome i hrvatskome, koristi se u vezi s društvenim mrežama i popularnošću koju osoba ili skupina na njima ima. Influenceri su u tome kontekstu često novinari, poznate osobe te stručnjaci u pojedinim područjima, u pravili su osobe koje na društvenim mrežama imaju mnogo sljedbenika.
Influence marketing je vrsta marketinga u kojem se fokus stavlja na ljude koji imaju utjecaja na određenom tržištu, u ovom slučaju na maloljetničku populaciju. Industrija influencer marketinga u zadnjih je nekoliko godina doživjela brz rast, a njegova globalna vrijednost u 2017. godini procjenjuje se na 1.07 milijardi američkih dolara.
Bezgranični internet
Jasno nam je da su Internet i društveni mediji utjecali su u proteklom desetljeću na sve sfere komunikacije. Dok su prije influenceri bili utjecajni u fizičkom smislu u stvarnom društvu, danas su to u virtualnoj mreži. A njihov utjecaj najvidljiviji je putem društvenih medija poput Instagrama i YouTubea koji imaju naglasak na vizualnom formatu.
Zašto uopće govorimo o ovoj temi?
Jer influenceri imaju veliki utjecaj na mlade, koriste sadržaje bez selekcije, sadržaji su dostupni, mladi su često meta iskorištavanja te meta negativnih utjecaja i upitnih moralnih načela. Djecu treba zaštiti od odraslih koji su ih ubacili u takav posao da bi osigurali njihov nesmetan razvoj.
Na našem području ovom temom bavio se sociolog Ozren Biti koji postavlja dva pogleda na influencere i praćenje influencerskih kanala.
Dok prvi pogled kaže da je takav posao dokoličarski, da je to nerad, „prodavanje magle“ i „kruh bez motike“, drugi pogled kazuje na zanimanja nove generacije, da se radi o obrtu 21.stoljeća, da influenceri itekako mnogo rade na sebi, da se trude oko komunikacije s publikom, grade imidž kompetentnosti te stječu i održavaju povjerenje i bliskost s pratiteljima.
Opasnost
Razvojna psihologija vrlo jasno govori o osobinama maloljetnika i problemima s kojima se suočavaju u svom odrastanju. Faktori koji utječu na razvoj ličnosti su osim nasljeđa,
su iskustvo koje osoba dobiva u svojoj okolini te aktivnosti koju provodi sama osoba. Odrastanje je burni proces. Najdramatičnije promjene događaju se u pubertetu. Najvažnije je naglasiti u tom procesu odrastanja - potragu za identitetom. Influencerski posao nije dobar preduvjet za ispravnom potragom identiteta.
Maloljetnici nisu biološki, socijalno, psihološki ni emocionalno zrele osobe. Oni se razvijaju. Maloljetnici su neiskusni, nemaju znanja, nezreli su, upravo su u uzrastu kada nastaju problemi vezani za socijalizaciju, identifikaciju i imaju ogromnu potrebu za samopotvrđivanjem. Vrlo česte osobine maloljetnika su asocijalnost, nepoštivanje autoriteta, prkos, inat, neposlušnosti, neprijateljsko raspoloženje prema drugima, destruktivnost, impulzivnost, emocionalna i socijalna nezrelost, avanturizam. Često ne kontroliraju emocijama. A kad je maloljetnik (uz navedene osobine) još i influencer postaje osoba s previsokim samopoštovanjem, umišljen, prepotentan , a to nije uvjet za dobro prihvaćanje u društvu.
Svi mi kroz život formiramo sliku o sebi . Influenceri su stvorili fantastičnu sliku o sebi, na osnovu lajkova i komentara. Oni sebe precjenjuju. Arogantni su. Puni sebe. Oholi (naročito ako su još i puni novaca) Stvorili su idealnu sliku o sebi. Ali sliku koja nije realna.
Influenceri nameću vrijednosti, a imaju iskrivljenu sliku stvarnosti, a kao takvi utječu na druge. Djeca su ranjiva skupina, djeca su spužve. Upravljanje Influencerskim video kanalima ugrožava se baš njihovo dostojanstvo.
Zašto zabraniti gledanje influencerskih kanala?
Pa živimo u 21 stoljeću. Pripremamo se za obrazovanje u 21. stoljeću. Digitalnom svijetu. Svaki dan nam govore da trebamo kritički misliti.
2. Argument. Djeca koja kritički misle
S djecom koja gledaju influencerske kanale potrebno je razgovarati navodeći ih da sami dođu do zaključka što se događa. Naučiti ih kritički misliti. Samo djeca koja nauče kritički misliti, odgovorno se ponašati, promišljati i naučiti donositi važne odluke moći će i kvalitetno i sigurno odrastati.
Recept u odgoju
Recept u odgoju ne postoji, ali preporuka postoji.
Postavite djetetu koje gleda influencerske kanale pitanje Što je dobro u njima? Zašto ih se gleda? Neka to i napišu. Zatim neka navedu što nije dobro, što je loše. Pomozite im pritom u razmišljanju i nabrajanju. Zajedno promatrajte navedene kanale i obratite pažnju na sadržaje, na govor i govorničke i prezentacijske sposobnosti, na osobine ličnosti, na šminku i izgled. Na koji način se influenceri približavaju djeci i na koji način stvaraju bliskost. Ima li pozitivnih sadržaja - metodičke igre, putopisi, gejmeri, odijevanje, kuhanje, možda nešto što se ne usude pitati odrasle.
« Prosinac 2025 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |